KWAS ALFA Linolenowy oraz Kwas Gamma-Linolenowy (GLA)
52.jpg

Kwas omega-3 i omega-6 

Oba kwasy (alfa linolenowy oraz gamma-linolenowy ) mimo, że zbliżone nazwy to pochodzą z dwóch różnych rodzin kwasów omega. Pierwszy z nich, kwas alfa linolenowy należy do rodziny kwasów omega 3 a drugi gamma-linolenowy do rodziny omega-6.

Kwas alfa linolenowy (ALA) co to za kwas

O kwasie α-linolenowym (ALA ) powinnam napisać, tak naprawdę na początku cyklu. Jest co prawda mniej znany niż pozostali członkowie rodziny kwasów omega 3, ale to nie znaczy że mniej ważny. 

Dlaczego od kwasu ALA , powinnam rozpocząć cykl artykułów o kwasach omega 3:

posiada silne właściwości farmakologiczne, niezależnie od aktywności pozostałych kwasów omega 3 czyli kwasu EPA i DHAudokumentowano działanie regulujące kwasu ALA, wobec profilu lipidowego ponieważ zmniejsza poziom trójglicerydów, natomiast zwiększa ilość tzw. "dobrego cholesterolu"

jest prekursorem dla kwasów EPA i DHA

wspiera wydolność tlenową mięśni i zwiększa ilość glikogenu w mięśniach i wątrobie, co sprawia, że jest
chętnie stosowany jako suplement w diecie kulturystów i miłośników fitnessu.
Dieta bogata w kwas linolenowy
wypływa na poprawę koncentracji, odporności na stres oraz wspomaga zmysł wzroku.
redukuje produkcję wolnych rodników czym przyczynia się do stabilizacji błon mitochondrialnych we wszystkich komórkach

Kwas α-linolenowy (ALA) to  podstawowy i najczęściej występujący kwas omega 3, w naszej żywności. Jest kwasem niezbędnym a ponieważ nasz organizm go nie syntetyzuje, koniecznością jest dostarczanie go wraz z żywnością.

Gdzie występuje kwas linolenowy 

  • Jest obecny w wielu produktach:
    • Znajdziemy go w orzechach (szczególnie włoskich), pestkach dyni i winogron, nasionach, roślinach zielonych, gotowych olejach lnianym, rzepakowym i sojowym (niestety często są rafinowane). Niestety w olejach lnianych i rybich znajdziemy tylko metabolity kwasu ALA i dlatego najlepiej sięgać po estry kwasów, które się nie utleniają a są obecne w organizmie do 24H.
    • Można go również spożywać z ziarnami pszenicy, kukurydzy jak rónież przygotowująć osiłki z tofu.


Kwas Gamma-Linolenowy (GLA)

Schemat działania dobroczynnego kwasu Omega 6-GLA czyli kwasu gamma- linolenowego.

Jak mówi nauka GLA powstaje w wyniku działania enzymu delta–6 desa­turazy i jest pierwszym produktem w przemianie kwasu linolenowego do kwasu dihomo-γ-linolenowego (DGLA) oraz arachidonowego (AA). Mówi się o nim, że jest względnie niezbędny a to dlatego, że ta niezbędność uzależniona jest od aktywności wspomnianego enzymu.

Czyli kiedy spada aktywność wspomnianego enzymu, to również obniża się produkcja prostagladyn przeciwzapalnych przez GLA.

Co spowalnia ten dobroczynny enzym delta 6-desaturaza:

Palenie papierosów, spożywanie alkoholu oraz niedobór mikro składników odżywczych, które są kolatorami przemian tego enzymu.

GLA a DGLA

  • Spotykacie się również z określeniem DGLA i wyjaśniam, że jest to nic innego jak wydłużony łańcuch kwasu GLA (z 18 do 20 – atomów węgla). I to właśnie ta postać ( DGLA) dzięki kofaktorom (cynk witamina B, witamina C magnez ) przekształcana jest, w procesie utleniania, do dużej liczby przeciwzapalnych prostaglandyn i stąd kwas gamma-linolenowy, ma mocno dobroczynne działanie na nasz organizm.
  • Oba kwasy GLA i DGLA występują w błonach komórkowych organizmu jako składniki fosfolipidów, trójglicerydów lub estrów cholesterolu.
  • Kwasu tego nie należy szukać w popularnych olejach roślinnych lecz znajdziemy go w ogóreczniku lekarskim, konopi siewnej, czarnej porzeczce, żmijowcu zwyczajnym oraz bardzo popularnym wiesiołku. Sporządzone z tych roślin oleje, są również zasobne w ten kwasu.
  • Znajdziemy go również w nasionach, orzechach, mleku matki oraz spirulinie.

Niedobór kwasu GLA zauważymy dość szybko bo jego braki powodują zmiany skórne. Skóra staje się szorstka, mało elastyczna z tendencją do zmarszczek i szybciej widać oznaki starzenia.

Które kwasy tłuszczowe są dobre dla naszego zdrowia

  • Wszystkie kwasy omega czyli i omega 3  6 i 9 są ważne dla rozwoju organizmu. Należy jednak zachować odpowiednią proporcję w relacjach pomiędzy kwasami:
    •  Stosunek kwasów omega 6 do omega 3 winien wynosić 4:1 a wynosi w porywach nawet 30:1. Ponieważ prostagladyny przeciwzapalne są "produkowane" przez omega 3 (EPA i ALA) a stany zapalane inicjują omega 6 to łatwo sobie wyobrazić co robi nadmiar kwasów omega 6
  • Kwasy tłuszczowe bardzo cenne dla naszego organizmu to kwasy tłuszczowe omega-3 (kwas alfa linolenowy, EPA i DHA) oraz kwas Omega-6-gamma-linolenowy (GLA), jako ,że działają przeciwzapalnie ale nie tylko:
    • Udowodniono wymierny wpływ suplementacji diety kwasami omega-3 kobiet w ciąży m.in. na zapobieganie
      przedwczesnym porodom, wydłużenie czasu trwania ciąży czy zwiększenie urodzeniowej masy ciała dziecka
    •  Prawidłowa podaż kwasu dokozaheksaenowego (DHA) we wczesnym dzieciństwie pozytywnie wpływa na kształtowanie
    • Na rynku są do nabycia  preparaty  z kwasami omega 3, ktore z powodzeniem stosowane sa na wyciszenie objawów zespołu nadpobudliwości (ADHD) u dzieci
    • 4. Odpowiednia podaż WNKT omega 3 ma znaczenie w leczeniu zaburzeń metabolicznych u dorosłych, których głównym objawem i/lub przyczyną jest nadwaga i otyłość
    • Kwasy tłuszczowe omega-3 zapobiegają powstawaniu schorzeń na tle diabetologicznym, w tym insulinooporności
    • Korzystnie działają na pamięć i funkcje poznawcze osób dorosłych

Wszystkie informacje jakie znajdziesz na blogu, służą wyłącznie do celów informacyjnych. Przedstawione wiadomości to efekt poszukiwań hobbystycznych i nie może służyć do diagnostyki i samoleczenia. Zawsze skonsultuj swoje działania z wykwalifikowanym lekarzem.

Korzystałam z takich pozycji książkowych i opracowań naukowych:

1.Kwas alfa-linolenowy, art. na http://www.muscleinfo.pl/kwas-alfa-linolenowy-ala.a1151

2.J. Gawęcki, J. Czarnocińska, Rola tłuszczu w żywieniu i ochronie człowieka [w:] Prawda o tłuszczach p.z. pod red. Prof. J. Gawęckiego, FPZZ, Warszawa 1997, s.60-61

3.Uwe GrÖber, "Mikroskładniki Odżywcze,Tuning Metaboliczny-Profilaktyka-Leczenie", MedPharm Polska 2010, ISBN 978-83-60466-82-7; s.231-233

4.https://food-forum.pl/artykul/suplementacja-diety-kwasami-omega-3-w-kluczowych-
momentach-zycia-czlowieka

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoplo.pl